As life goes on, where are we heading to?

Dakwah

Gunung…

Sungguh, mendaki itu sukar… sumber: http://viart.deviantart.com/art/In-front-of-the-mountain-110230785

Pernah aku terfikir selama ini:  Bertahun lamanya kita sebenarnya diasuh dan diajar oleh ibu bapa kita, sahabat-sahabat kita, guru-guru kita, murobbi-murobbi kita, kehidupan kita secara lansung mahupun tidak lansung.

Tiap kali makan, makan percuma. Tiap kali silap dan salah, dinasihati dan disantuni. Tiap kali dalam kesusahan, dibantuin. Tiap kali alpa, diingatin. Tiap kali hanyut, ditarik semula. Tiap kali leka, dikejutkan. Semua ini seolah-olah seperti mempersiapkan kita untuk mendaki sebuah gunung yang cukup tinggi. Ya, mendaki gunung.

Sedar atau tidak sebenarnya tempoh masa itu kita umpama mendaki bukit-bukit atau mungkin gunung yang arasnya seperti Gunung Ledang mahupun Gunung Kinabalu. Kalau dahulu kita melihat diri kita berjaya, kita cukup bangga dengan pencapaian kita. Getus hati, “Hahaha, Gunung Tahan tumpas di tangan ku. Gunung Kinabalu sudah kutawan. Aku berjaya.” Maka, setahun atau dua tahun selepas itu, bangga kita itu hanya tinggal bangga. Tak lebih dari itu. Kita tersenyum puas dengan apa yang kita capai dahulu dan bukan apa yang kita capai sekarang.

Ironinya, saat waktu kini, kita tidak lagi mencabar gunung-gunung tersebut. Bukit-bukau sudah tidak lagi kita cuba tawan, apatah lagi gunung-ganang yang lebih tinggi. Kita puas dengan sekadarnya. Kita tidak sedar rupanya, pencapaian kita dahulunya itu tidak membawa erti besar. Maksudku, pencapaian kita menawan Gunung Kinabalu rupanya hanyalah persiapan kecil bukan matlamat utama.

Matlamat utama kita ialah menawan Gunung Tertinggi di dunia. (Ustaziatul ‘Alam)

Kemudiannya, kita mula melihat sahabat-sahabat kita yang dahulunya Gunung Kinabalu itu cukup sukar untuk ditawan, tapi sekarang sudah mula mencabar gunung-gunung di Banjaran Himalaya. Bahkan melihat rakan-rakan lain yang tidak mendapat persiapan rapi seperti kita (yang kita sahaja anggap ia rapi, orang lain tidak), mampu mencabar lebih tinggi dari kita kini.

berjaya menawan gunung

Sahabat,

Ini hanya satu analogi yang cuba aku bawakan. Bagi siapa yang berjaya dalam “persiapan” yang mereka sendiri anggap rapi, mereka mula menikmati nikmat dan perasaan turun dari gunung. Mereka mula tertipu dengan perasaan “puas” tatkala turun dari gunung-gunung itu. Nikmat turun dari gunung membuat mereka alpa akan tujuan sebenar mendaki. Ya, turun itu kan lebih nikmat dari mendaki. Bahkan lebih mudah dari mendaki.

Sahabat-sahabat yang lain pula faham dan tahu perasaan jatuh bangkitnya mendaki. Perasaan meluap-luap untuk mahu mencabar. Mencabar yang lebih tinggi. Kerana apa? Mereka mungkin tidak merasakan “persiapan” yang mungkin rapi sepertimana golongan sebelumnya. Akan tetapi, bagi mereka, rapi atau tidak, mereka faham dan sedar itu hanyalah sebuah “persiapan” bukan tujuan dan matlamat utama. Dan kini, mereka lebih hebat dari kita. Ya, lebih hebat.

Kehidupan dakwah juga begitu. Setelah lama kita melalui “persiapan”, banyak yang terjadi kita sudah puas dan cukup dengan kehidupan dakwah yg kita miliki kini. Detik hati kita, “Alhamdulillah, aku sudah jadi muslim/ah yang baik.” Jangan kita terpedaya dengan kehidupan yang kita lihat seolah-olah sudah pun mencapai tujuan utama kita. Mungkin apa yang kita lihat sebenarnya masih lagi dalam “persiapan” itu.

Ini hanya peringatan buat diriku dan diri kita. Bukan apa,

Takut kita terlupa tentang [hatta la takuna fitnah].

Takut kita terlupa kehidupan dakwah itu tidak akan pernah berakhir dengan perkataan “aku sudah jadi baik”.


::Futur::


Different but Equal??

Ada satu analogi,

Bila kita melihat sebuah lukisan yang tergantung di dinding sebagai pameran. Di situ ada 3 orang berdiri di tempat yang berbeza. Namun ketiga-tiganya melihat ke lukisan yang sama.

Adapun ketiga-tiganya melihat lukisan yang sama, mereka semua mempunyai pandang yang berbeza tentang lukisan itu. Ada yang mengatakan lukisan itu sedang senyum. Ada pula mengatakan ia seolah-olah sedih. Yang lain pula mengatakan ia hanyalah lukisan biasa. Itu sudah pasti! Kerana mereka berdiri di tempat yang berbeza! (Memang logiknya begitu)

Tapi, bukankah mereka melihat lukisan yang sama?

Monalisa merupakan lukisan terkenal karya Leonardo Da Vinci. From Mr. Wiki: "The ambiguity of the sitter's expression, the monumentality of the half-figure composition, and the subtle modeling of forms and atmospheric illusionism were novel qualities that have contributed to the painting's continuing fascination."

—–

Ya, perbezaan seperti ini selalu sahaja terjadi dalam kehidupan seharian kita sebagai manusia.

Mengapakah? Apakah? Bagaimanakah?

Macam-macam persoalan yang timbul apabila kita mengetahui rakan di sebelah kita mempunyai perspektif yang cukup berbeza dengan kita. Semua ni terjadi dalam setiap sudut kehidupan manusia. Kita kemudiannya membuat pelbagai asumsi sama ada baik atau tidak, kita mula untuk mempersoalkan keputusan/sikap/perubahan mereka.

Kita kemudiannya membuat pelbagai asumsi sama ada baik atau tidak, kita mula untuk mempersoalkan keputusan/sikap/perubahan mereka.

Sebagai contoh, kita pasti mereka yang mendapat straight A akan ambil peluang ke luar negara akan tetapi dia memilih untuk hanya bermula dengan diploma/sijil atau kursus yang kurang popular di kalangan mereka yang straight A’s seperti syariah misalnya . Atau kita melihat seseorang yang bersikap kasar dan tidak pernah mengambil kisah tentang pandangan orang lain terhadapnya. Atau juga, sahabat kita yang dahulunya sentiasa bersama-sama kita dalam susah, senang, bermain bola sepak bersama dan berjuang juga bersama, akan tetapi di kemudian kita melihat dia seolah-olah orang yang berbeza dari dia yang dahulunya pernah bersama kita.

Hurm, apa ni??? Itu semua contoh tak “related” (kata omputih) lansung. Apa pointnya ni?

Bagi saya, itu semua ada kesamaannya. Dan kesamaan itu terletak pada diri kita. Kenapa? Seperti yang saya katakan tadi, kerana KITA mula untuk mempersoalkan keputusan/sikap/perubahan mereka.

Bukankah sepatutnya kita cuba meletakkan diri kita di dalam perahu mereka. Meletakkan diri kita sebagai diri mereka. Cuba untuk memahami bagaimana latar belakang mereka. Cuba utk menyelami apa yang pernah mereka lalui. Cuba untuk mengetahui apa yang mereka tidak ketahui. Ah! Itu semua mana mungkin…

Kenapa perlu kita bersusah payah memberatkan kepala memikirkan tentang itu semua? It doesn’t make sense at all (kata-kata mat Saleh lagi)

memperlihatkan jerih perih yang dilakukan, KH Rahmat Abdullah sentiasa cuba untuk memahami dan memahamkan masyarakat... Filem yang perlu diambil 'ibrohnya oleh kita semua.

Pada saya. Yes, it does. Ya, ia memang perlu.

Kita mahu orang memahami kita, mengapa tidak kita cuba untuk memahami orang lain terlebih dahulu? Kita mahu orang lain menilai dan melayan kita dengan nilaian dan layanan sepertimana yang kita inginkan. Mengapa tidak kita berbuat begitu dahulu kepada orang lain? Mengapa tidak???

Ini lah kualiti kemanusiaan yang jarang kita lihat dalam masyarakat kita malahan sukar untuk kita temui. Bila mana kita cuba untuk berada di tempatnya, kita dapat lebih memahami mengapa dia membuat keputusan itu; mengapa dia bersikap demikian; mengapa dia berubah sebegitu. Kita juga dapat mengetahui apa sebab mereka begitu. Kita mengetahui dan memahami bagaimana mereka membuat keputusan demikian sama ada bersikap seperti ini atau pun berubah seperti itu. Ini lah bagi saya perlu sentiasa  kita cuba (sekali lagi baca: CUBA) utk kita lakukan.

—–

Suka untuk saya katakan inilah sikap Dai’e yang perlu ada. Semua orang perlu menjadi Dai’e. Atau lebih baik untuk saya katakan Kita perlu menjadi Murobbi (suatu yang mungkin boleh diulas dalam post yang lain).

Dari perspektif dakwah, kita perlu sentiasa mengaplikasikan skill ini bukan untuk antara dai’e-mad’u sahaja, bahkan juga antara dai’e dengan dai’e yang lain dan dai’e dengan masyarakat. Sudut pandang kita akan menjadi lebih baik. Dan itu satu perkara yang pasti.

Mengapa tidak kita bersusah payah untuk meletakkan diri kita dalam kasut mereka (direct translation dari idiom English – jangan ikut). Tak nak sebab kasut mereka tidak wangi seperti mana kasut anda??? Berapa banyak pewangi yang anda letak?? Wangi harum semerbak kasturi kah kasut anda itu??

Bukankah anda yang memilih jalan ini sudah bersiap sedia untuk menyusahkan diri? Jadi apa lagi, inilah salah satu susahnya yang perlu dilalui.

—–

Berbalik pada analogi awalnya tadi, ketiga-tiga mereka mempunyai pandangan yang berbeza. Persoalannya bagaimana mereka sesama mereka mahu menerima pandangan yang berbeza itu antara satu sama lain. “Bagaimana” itu lah yang cuba saya sampaikan dalam post ini.

Tiada beza antara mereka yang mahu mendidik masyarakat dan masyarakat yang dididik itu sendiri dalam memperoleh kualiti ini. Kerana bagi yang mahu mendidik masyarakat, pastinya mereka mahu menanamkan sikap sebegini (memahami orang lain dan tidak terus memberikan asumsi yang negatif terhadap orang lain). Dan pastinya mereka sendiri perlu lakukan itu terlebih dahulu. Pendek kata, perkara me’label’ atau su’u dzon (sangka buruk) pasti dapat dielakkan. Bukankah kita semua dituntut utk tidak bersangka buruk?

يَايُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم

Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka, karena sebagian dari prasangka itu dosa. (Al-Hujurat: 12)

—–

Kerana, pada akhirnya mereka ketiga-tiganya sedar dan tahu bahawa mereka rupa-rupanya melihat lukisan yang sama.

::ibnzakaria::

p/s – mohon maaf atas sepi yang berlanjutan lama. moga kekangan hati, iman, amal dan masa tidak dijadikan alasan oleh saya.. Kereta api akan terus berjalan, tiada siapa yang memberhentikannya selain dari Allah. Moga kita tidak ketinggalan untuk bersama. Mohon doa kita bersama. Amin.


Where is Allah in our so-called “Strength”??

Assalamualaikum w.b.t.

First of all, sorry for not posting any post for quite some time. Thus, I would like share an article (which is not mine) that open up my mind. And I hope it’ll also benefits you as a reader. This article was actually in Malay, but I tried to translate in English (my first try perhaps) so that other english readers will also get the benefits from it, hopefully. The article portrays some of what I observed among the people who would like to entitle themselves as “dai’e”. I observed that most people have a very good view of very BIG things or issues such as in bringing back the glory of Islam (yes, of course I agree); but some of them would likely to miss some small things. And that small thing is what I would like share.

2 cents from me, ibnzakaria.

***************

WHERE IS ALLAH IN OUR STRENGTH?

Once upon a time, a friend approached me when I was not in a very good state of Iman; facing the challenges of these days as a Muslim. Visible as though I could not afford to stand firm across the day laden with issues and problems. With tranquil eyes and smile, he draw calmly near to me. Tranquility that has been quite far from me these days. Not much that was said from the lips of his. However, I could still hear his words and always bear it in my mind. The words struck deep down in my heart.

I still remember the question that been asked. He asked a question that makes me glued without words.

He asked, what is the strength that encourages you to do and deliver the message of God?

Where is ALLAH in your strength?

***************

Allah is always there with us

Once upon a time, a friend approached me when I was not in a very good state of Iman; facing the challenges of these days as a Muslim. Visible as though I could not afford to stand firm across the day laden with issues and problems. With tranquil eyes and smile, he draw calmly near to me. Tranquility that has been quite far from me these days. Not much that was said from the lips of his. However, I could still hear his words and bear it in my mind. It struck deep down in my heart.

I still remember the question that been asked. He asked a question that makes me glued without words.

He asked, what is the strength that encourages you to do and deliver the message of God?

I startled.

What kind of question is this? Where is he going with the question? Is this a trick question?

All kinds of queries raced through my mind, but I was still mummed with no answer.

“Do you understand the question?” he asked while carving a smile.

I nodded, though my heart are still not 100% sure yet with my own understanding.

“Erm, well, it seems that there are many sources of my strength. I’ve always driven by other colleagues to do good deeds to Allah. Most of my friends always gave me advices, reminder and invite me to improve our ‘amal every day. Plus, the tarbiyyah that I’ve been through also helps me build the strength for my dzatiyyah. Tarbiyyah gives me a great awareness about the actual responsibilities of a Muslim. I think, our fitrah (nature) as a servant to Allah also plays roles. We as a vicegerents on Earth should enjoining good and peace based on His law; thus, it is necessarily that the elements of fitrah will never refute me from performing the responsibilities as His servants. “

I tried to convince my friend.

Once again, he smiled. I smile back while looking right into his eyes.

He recognized, “Okay, so, you mentioned your friends, tarbiyyah and fitrah.” I nodded; agree.

He added, “Where is Allah in your strength?”

Astaghfirullah hal ‘azim. The question stab back at me deeply. It still felt till now. A question that open my eyes and mind which were still shallow and short at that time.

Where is Allah? What is the role of Allah in the strength and dzatiyah of mine? Why did I not mention Allah as my strength, while Allah should be the main strength of a daie.

Honestly, I am very disappointed with myself. I realized that the Akhlaq of a man is a flashing of speeches and deeds of the most spontaneous. I was disappointed with the fact that I did not spontaneously mention Allah as my core strength. I listed other factors like the constant reminders from my peers, the upbringing and knowledge gained through education and tarbiyyah, as well as the nature of humankind as His servant. But, I failed to mention Allah per se.

“Astaghfirullah. O Allah, forgive your servant, please accept my repentance. “

just a reminder

I approached my friend, then sit on beside him. He wisely said,

“Righteously, Allah should be the main reason we are here. He should be our main strength in facing the day-to-day as His carrier of the Risalah. It is not denied that friends help us very much, they remind us a lot about responsibility and practices that we need to do. Our companions will always be with us in either difficult or pleasant circumstances. They play major role in ensuring us to be tsabat in this way of delivering the Risalah. However, the fact is that it all came from Allah.”

“We often forget the fact regardless what we see with the naked eye. We see our friends with us.We see them laugh and cry together. Eating, cooking, riadhah and exploring together. But sometimes we overlook that behind it all, Allah has planned everything. Maybe if we sit alone and muhasabah during the night, we should not forget that Allah is the key that made the plan done. However everything, in the Spur of the moment, when we are around other people, having fun or feeling sad, we Tend to forget that fact. We usually see and acknowledge things that we can physically visualize, failing to acknowledge the superior play in our lives, which is Allah. “

I still feel ashamed of my answer just now. Shame on myself, shame to my friend beside me and most importantly, shame to Allah. Dai’e should always put Allah on top of everything. There many lessons that I get when I reflect on this event.

In my opinion, it all relates back to the initial intention that we had when we first told ourselves, “We want to be a better Muslim, we want to spread Islam, we want to be a daie.” Why? What was the reason behind all that wants? Truthfully and honestly it is because of Allah, or was there another agenda or intentions lurking beneath that beautiful action? If we truly did it because of Allah, with He’s will, we will not forget Allah throughout the course of our life as a Muslim. However, if we had other intentions, don’t fret. We still have time to repent and renew our intentions. Allah is surely Most Merciful and He loves His slaves who are constantly trying to improve and become a better Muslim.

If we put our strength on our friends, what will probably happen if we are no longer with our companions? Will we still survive and carry out these responsibilities of spreading the da’wah ? Are we still able to maintain the Islamic practices that we do every day?

Therefore, we need to place Allah as our strength. He decides everything. He alone gives the guidance and hidayah to our friends and ourselves. Our presence at this time is under the power of Allah alone. Who am I for not serving Allah as He is the one and only God?

Insya Allah, if we continuously place Allah as our main strength, no matter where we are, alone or together, in Malaysia or outside the country, rich or poor, difficult or easy, healthy or sick; we will always remember our responsibilities as a true Muslim.

Thus, in this very moment, truthfully and honestly,

Where is Allah in your so-called “Strength”?

source: http://bahantarbiyyah.info (this website is not working anymore, just to mention where did I get this article)

translated by: ibnzakaria with the help of Mr. Google =P

Wassalam.


Jurnal Jawa

Fuh, mungkin dah agak berhabuk blog ni. Jadi post kali ini ialah penulisan selepas saya pulang dari bumi Indonesia melalui program Road 2 Jawa, program lepasan SPM buat pelajar SMIH pada tahun 2007 yang lepas. Asalnya tulisan ini untuk disumbangkan ke dalam anekdot atau jurnal R2J untuk dibukukan. Tapi, tak pasti bagaimana, rancangan asal nampaknya tidak menjadi realiti. Jadi just untuk perkongsian dan tatapan bersama.

 

JALAN YANG SATU

Jawa… Hmm, rasenye tak pernah ana terfikir untuk sampai ke sana… Apatah lagi menikmati suburnya Dakwah Islamiah selama 1 bulan yang singkat di bumi Indonesia. Apatah lagi dapat bersama-sama dengan Aktivis Dakwah Sekolah (ADS) dan Aktivis Dakwah Kampus (ADK) di sana. Juga apatah lagi bersama dengan penggerak dakwah di Indonesia dari kalangan bapak-bapak dan ibu-ibu yang cukup komited dengan amanah Allah ini. Road 2 Jawa (R2J) bukanlah sama dengan versi R2 sebelum nie.. R2J kali ini tujuan utamanya bukanlah tertumpu kepada berbakti kepada masyarakat sepertimana versi R2 sebelum nie. Tapi hadaf (tujuan) utamanya adalah DAKWAH itu sendiri.

Bagi ana, Indonesia sememangnya kini cukup subur dengan DAKWAH. Ya lah, di mana sahaja ana dan sahabat-sahabat bersama-sama dengan aktivis dakwah di sana, mereka tampak bersahaja, tetapi lahiriahnya mereka cukup hebat dalam menyeru kepada ISLAM, mereka telah berjaya mengkaderkan ramai kader-kader dakwah yang juga aktif dalam menyeru kepada ISLAM. Masya Allah, Allah itu sudah menjanjikan bahawa deenul-ISLAM ini akan berjaya ditegakkan kembali. Dr. Yusuf Qardawi sendiri pernah berpendapat ISLAM itu akan bangkit di Asia Tenggara ini bermula dari Indonesia. Jadi seterusnya pastilah Malaysia. Insya allah. Amin.

Bagi insan yang cukup dhaif ini, ana cukup menghargai setiap saat berada di sana. Lihat sahajalah duit yang sudah  dibelanjakan (ibu bapa juga sebenarnya), sudah banyak tenaga yang telah diberikan, begitu juga mental dan emosi yang telah dikorbankan. Bagi kami, AMATLAH RUGI dan AMATLAH KESAL sekiranya kami tidak berjaya mengutip sebarang iktibar dan pengajaran yang mendalam untuk kami sematkan di dada dan hati masing-masing.

Kurang lebih sebulan di sana, membolehkan ana memahami dengan lebih mendalam apa erti sebenarnya DAKWAH. Kini, DAKWAH bukanlah diukur semata-mata dari segi sama ada kita ikut program atau tidak. Bukanlah diukur dari segi berapa banyak program yang kita sertai atau kita kendalikan. Bukanlah dinilai dari segi berapa banyak yang kita sumbangkan. Kerana semua itu tidak bererti apa-apa selagi ISLAM itu tidak tertegak di dalam diri kita. Syed Qutb dalam bukunya, Haza Deen menyebut “Tegakkanlah ISLAM dalam dirimu, nescaya ISLAM itu akan tertegak di atas muka bumi ini”. Bukankah itu yang Allah dah janjikan? Sebenarnya persoalan kat sini ialah kita nak atau tidak menjadi salah seorang yang bersama-sama mendokong dakwah ini, dakwah ila wahyuy yuha’ (semata-mata wahyu yang disampaikan). Mahu atau tidak?

Sambung sikit cerita, tatkala bersama dengan ADS, ADK serta aktivis-aktivis di sana, ana cukup tersentuh dengan keluhuran budi pekerti, keindahan akhlak islamiah yang ditonjolkan, kecantikan budi bahasa serta ketelusan hati nurani yang merupakan ciri-ciri yang patut ada dalam diri kita sepatutnya jika kita nak bersama-sama dalam perlulah tunjukkan ISLAM yang sebenar, rasa izzah dengan ad-deen ini. Barulah nampak imej ISLAM dalam diri sebagai seorang muslim, mu’min juda da’ie. Macam mana kalau lisan kita cukup basah dengan kata-kata yang tak baik, mencarut sana-sini. Cube fikir balik, ISLAM tidak mengajar begitu. Betul tak? Jadi, kalau kita bangga kita ISLAM, tunjukkan imej ISLAM sebenar.

DAKWAH merupakan tanggungjawab kita semua sebagai hamba ALLAH kat atas muka bumi ni.  Selama mana kita sebagai seorang ISLAM, menjadi tanggungjawab kita untuk tonjolkan ISLAM yang sebenar. Cube fikirkan lagi, semua aspek akhlak, lisan, budi pekerti dan telusnya hati itu lah yang menjadi faktor DAKWAH itu bergerak dan berkembang pantas di Indonesia. Mahukan suasana sebegitu di Malaysia? Semua itu tak akan tertonjol pada peribadi mereka-mereka ini sekiranya mereka tiada amal yang cukup qawi (kuat). Amal-amal seperti baca quran tiap2 hari, qiamullail, solat fardu jemaah di awal waktu, baca ma’thurat (muhasabah buat diri juga).

Pernah seorang ustaz beritahu, “…kita ni tak kan kenal DAKWAH, selagi mana TARBIYAH RUHIYAH kita tak kuat” Peh, tersentap ana bila teringat kata-kata tu, selama nie program yang ana buat, usrah yang ana ikut tu betul-betul berkesan dalam diri ni ke? Adakah selama ni yang kita buat program yang kita anggap DAKWAH tu, kita masih belum kenal DAKWAH? Fikirkanlah…

Kekuatan ruhiyah itulah sebenarnya yang menjadi kekuatan buat DAKWAH ini bergerak dan berkembang. Pernah tak fikir yang kita ni kadanga-kadang terlalu sibuk, sibuk dengan banyaknya program-program yang kita ikut, yang kita buat untuk masyarakat mahupun di kalangan kita, tapi adakah mereka mendapat penghayatan terhadap ISLAM sebenar dan mendalam? DAKWAH, kita ajak dan seru manusia kepada ALLAH. Bukan untuk kepentingan masing-masing atau kepada perkara-perkara yang lain. Sebab tu lah kita perlu menjaga hubungan dengan ALLAH, yes… taqarrub kepada ALLAH itulah yang kita perlukan.

Apa-apa pun sebenarnya alhamdulillah perjalanan tarbiyah selama sebulan itu, bagi ana, telah banyak mematangkan diri dalam banyak perkara dan sudah tentu dalam memahami DAKWAH sebenarnya… Ya lah, itu lah sebenarnya tarbiyah. Jurnal ni hanyalah sebagai penggerak untuk kita sama-sama fikirkan akan masa hadapan ISLAM di Malaysia. Sekarang, kekuatan dalaman asasi perlu kita segera tanamkan. Kefahaman yang jelas tentang setiap perkara amat perlu dalam usaha kita mahu gerakkan ISLAM. Syakib Arsalan pernah menyatakan betapa ruginya bila kita berjaya mengumpulkan ramai bijak bestari dalam suatu muktamar tapi tatkala habisnya muktamar itu tiada hasil yang kita perolehi dan kita temui. Ana melihat betapa pentingnya penerusan, follow-up dalam melakukan suatu aktiviti atau program yang kita katakan itu usaha DAKWAH kita.

Sedih rasanye kalau penilaian sebenar keberkesanan program R2J ini dilihat hanya dalam tempoh 1 bulan yang cukup singkat itu. Lebih perih dan pedih di dada sekiranya aktiviti penerusan @ follow-up untuk kami peserta R2J tidak berkesan. Kerna R2J hanyalah dikatakan BERJAYA jika penerusan dan follow-up itu benar-benar BERJAYA. Betapa ruginya jika program hebat yang telah banyak yang kita korbankan itu hanya dilihat hebat pada namanya. Ia umpama buah yang kulit tampak cantik tapi isinya kelat dan busuk. Itu hanyalah kekesalan yang terlintas di fikiran sekiranya itu yang terjadi. Harapnya TIDAK.

Tatkala ana sampai di bumi tanah air, ana masih merindui mas-mas (panggilan untuk abang-abang) di sana. Pengorbanan yang tidak terperi bila melihat mereka cukup komited dalam melaksanakan tugas dakwah. Mas Rendra dengan pengorbanan rumah dan perasaannya, Pak Casudi dengan tenaganya, Pak Andan, Mas Keli, Pak Wawan dan semua ikhwah yang sangat dirindui atas dasar ukhuwwah fillah. Himmah yang cukup tinggi yang mereka tunjukkan. Pak Mardani pernah berkata,”… suatu yang berjaya menetapkan kami terus yakin dan thabat atas jalan ini ialah adanya HIMMAH (semangat) yang tinggi dalam diri setiap aktivis dakwah di Indonesia…”

Melihat keadaan masyarakat yang sekarang berada dalam keadaan yang lebih dahsyat daripada zaman jahiliyah dahulu dan lebih teruk daripada darurat, kita memikirkan apa agaknya solusi untuk semua itu. Tidak lain dan tiada yang lain dari kita perlu menggerakkan DAKWAH ISLAMIAH ke serata dunia bermula dengan terbinanya individu muslim kemudian keluarga muslim seterusnya masyarakat muslim dan terus kepada negara muslim serta seterusnya. Insya Allah, Islam itu pasti akan mencapai ustaziatul ‘Alam. Tapi kita perlu bermula dari bawah. Mustafa Masyhur dalam bukunya menyatakan Jalan Dakwah ini merupakan jalan yang cukup panjang tapi ini lah jalan yang Rasulullah dan sahabat lalui untuk menegakkan ISLAM ke puncak dunia. Jadi, tak lain dan tak bukan jalan inilah yang kita perlu ikuti untuk mengembalikan ISLAM ke tahap yang sebenarnya dan melonjakkan graf ISLAM.

Teringat akan apa yang selalu Mas Rendra ingatkan bahwa jika kita tidak mahu ikut serta bersama kereta api dakwah pastinya kita akan ketinggalan kerna kereta api dakwah itu pastinya akan sentiasa bergerak. Kini, ana sedar bahwa ana perlu mengejar kereta api dakwah ini. Sedar bahwa Jalan Dakwah adalah jalan yang satu. Thaariq Dakwah, Thaariq Wahid.

 

Kehidupan ini Tarbiyah Buat Diri Kita

‘Aisy ‘Azizan au Mautu Syahidan

 

p/s – kini sudah 2 tahun R2J berlalu, bagaimana agaknya kita mengabadikan pengalaman2 tersebut dalam kehidupan kita selama 2 tahun ini. (perkongsian dan muhasabah khas buat diri ini, ikhwah dan akhwat R2J sekalian)


Mabruk ‘alaikum!!!

SIAPA SANGKA??

” Dan kemenanganmu itu hanyalah dari Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. [3:126]

SM Islam Hidayah muncul juara debat antara sekolah

01/05/2009
Oleh Khairina Yasin
kayrina@bharian.com.my

TAHNIAH!!

TAHNIAH!!


SEKOLAH Menengah (SM) Islam Hidayah, Johor Bahru membuat kejutan apabila memenangi Pertandingan Akhir Debat Antara Sekolah-sekolah kali ke-8 kategori bahasa Melayu, di Pusat Aktiviti Kebudayaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, kelmarin.

Dalam persaingan merebut Piala Tun Sri Lanang, sekolah yang pertama kali mara ke pertandingan akhir menewaskan Sekolah Tuanku Abdul Rahman (Star), Ipoh.

SM Islam Hidayah bertindak sebagai pasukan kerajaan berjaya menarik perhatian panel hakim dengan mengemukakan hujah bernas menerusi perdebatan ‘Undang-undang Jawapan Terbaik Kepada Masalah Kebejatan Moral’.

Membariskan Ili Syazwani Shairi, Nur Liyana Zakaria, Ilham Nasharuddin dan Abdullah Zubayr Mohd Aizaini, sekolah berkenaan pada peringkat suku akhir menewaskan SM Agama Persekutuan Kajang dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Tun Ghafar Baba, Melaka (separuh akhir).

Penguasaan SM Islam Hidayah turut menyerlah dalam kategori Bahasa Inggeris apabila mara ke peringkat akhir dengan berdepan pendebat SM Kebangsaan (SMK) Green Road, Kuching, yang diwakili Png Ning, Sean Law Li Hao, Ida Thien Feng Feng dan Julie Chow Yew Li.

Bagaimanapun, sekolah itu terpaksa menerima kenyataan apabila tewas kepada SMK Green Road yang akhirnya muncul juara sekali gus membawa pulang Piala Munsyi Abdullah.

SMK Green Road menundukkan SM Islam Hidayah dalam perdebatan bertajuk This House Would Allow Shorter Prison Sentences For Prisoner In Exchange For Donating Their Organs.

Juara bagi kedua-dua kategori berjaya membawa pulang Piala Pusingan, wang tunai RM3,000, piala iringan, piala individu dan sijil penyertaan.

Manakala naib juara kedua-dua kategori menerima wang tunai RM2,000 piala iringan, piala individu dan sijil penyertaan.

Pendebat Star, Mohamad Asyraf Che Ibrahim diumumkan peserta terbaik pertandingan akhir kategori Bahasa Melayu, manakala Ida Thien (Bahasa Inggeris).

Pendebat terbaik keseluruhan kategori Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris (berdasarkan kedudukan individu selepas enam pusingan awal) masing-masing diraih Ahmad Ashraf Ahmad Shaharudin dan Mohd Reza Abadi, sekali gus menerima wang tunai RM300 dan piala.

Hadiah disampaikan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah. Hadir sama, Rektor UIAM, Prof Datuk Dr Syed Arabi Idid.

Sementara itu, ketua pasukan SM Islam Hidayah, Nur Liyana ketika ditemui mengakui tidak menjangka kemenangan terbabit, tambahan pula ini adalah kali pertama bertanding di pertandingan akhir.

Sebelum ini, katanya, pasukannya sekadar mara sehingga peringkat okto final dan kejayaan diraih disifatkan mengejutkan kerana berjaya menewaskan pasukan berpengalaman.

————————–
*Pembetulan ya di 2 perenggan terakhir [kesilapan di akhbar]
1) Ketua pasukan SM Islam Hidayah ialah Ilham Nasharuddin.
2) Pasukan ini tidak pernah mara ke peringkat okto final pada tahun lepas.

” Dan dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu.Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan-Nya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ” [6:165]

Benarlah , [Al-Islamu ya’lu wa la yu’la ‘alaih] Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi- AllahuAkbar!!!
-Nantikan majalah
e@siswa Julai 2009

source: http://debatsmih.blogspot.com/2009/05/smih-di-berita-harian.htm

http://www.bharian. com.my/Current_ News/BH/Friday/ Pendidikan/ 20090501072011/ Article/

p/s – hanya sempat copy paste shj. terharu nama SMI HIDAYAH dijulang di pentas debat UIA, di antara mereka ialah my sisters, junior2 dan guru2 saya yang berpenat lelah.. Alhamdulillah.. Moga pendidikan ISLAM terus cemerlang pencapaian akademik juga tarbiyah seiring dengan falsafah sekolah melahirkan ulama’ amilin dan akademis muttaqin.. Amin


VT dan Langit Ilahi

Di kesempatan ini, ingin saya promosikan sebuah novel karya sahabat lama juga jiran  saya sejak di bangku tadika lagi, Hilal Asyraf (langitilahi.com) yang akan turut serta dalam Pesta Buku Antarabangsa di PWTC yang akan mula berlansung bermula hari ini. (17hb – 26hb April 2009)

Hasil penulisan beliau yang baru sahaja membuka website sendiri pada bulan Mac yang lepas susulan daripada langitilahi.blogspot , telah banyak menulis artikel melalui website beliau. Tak mahu bercerita banyak, boleh terus ke website beliau tersebut.

Kepada sesiapa yang berkesempatan ke sana boleh lah membeli karya beliau.

cover langit ilahi

cover langit ilahi

cover novel VT

cover novel VT

Beliau pernah ditemu bual oleh Zakaria Sungib, Galeri Ilmu Sdn. Bhd. Ada yang berpendapat bahawa karyanya ini dilihat mampu bersaing setarf dengan novel Ayat-ayat cinta yang cukup popular (lebih-lebih di kalangan siswa dan siswi). rating buku ini boleh dikatakan amat menggalakkan. Sesiapa yang ingin tahu lanjut boleh lah ke sini, sini, dan sini.

Kalau tak silap harganya pun berpatutan buat pelajar-pelajar, siswa mahupun siswi sekalian. Jadi tunggu apa lagi jangan ketinggalan!!!

fastabiqul khairat…


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.